تاریخچه بیمارستان
از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به رهبری حضرت امام خمینی «ره» در سال 1357 ، و ایجاد انگیزه نوع دوستی و خدمت به مردم محروم منطقه، مرکز آموزشی و درمانی آیت ا... طالقانی ارومیه در مهر ماه 1359 با تغییرکاربری از جهانگردی و آموزشی بعنوان بیمارستان آغاز بکار کرد. به تدریج با گسترش واحدهای درمانی در سال 1369 با چارت تشکیلاتی 450 تختخوابی از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، رسماً تصویب و ابلاغ گردید.
این مرکز درمانی در ابتدا فعالیت خود را در تخصص های اتاق عمل ، ارولوژی ، ارتوپدی و داخلی شروع نمود و طی سال ها اخیر در تخصص های داخلی ، عفونی ، قلب ، پوست و مسمومیت ریفرال استان بوده و در دوره پاندمی کرونا بیمارستان آیت الله طالقانی به عنوان تنها مرکز ریفرال بیماری Covid-19 به مدت بیش از دو سال صرفا ماموریت مداوای مبتلایان به این بیماری را بر عهده داشت که بعد از اعلام اتمام دوره کووید و بازگشت به شرایط عادی این مرکز درمانی با تخصص های داخلی ، عفونی ،مسمومیت ، قلب و عروق ، پوست و بزرگترین مجموعه دیالیز استان به فعالیت خود ادامه می دهد .
در حال حاضر این مجموعه با مساحت 18400 متر مربع مشتمل بر 16 بخش درمانی و 206 تخت فعال «بستری»، 121 تخت دیالیز و 13 تخت اورژانس، به عنوان تنها مرکز تخصصی عفونی، پوست و مسمومیت استان، نقش اساسی در ارائه خدمات آموزشی و درمانی و تشخیص به مددجویان منطقه و همچنین بیماران کشورهای همجوار، ایفا می نماید.
معرفی بخشها و نوع تخصص ها
بخش
|
تعداد تخت
|
بخش
|
تعداد تخت
|
CCU (H,C,A2)
|
19
|
داخلی زنان
|
27
|
قلب
|
28
|
عفونی
|
41
|
CAT LAB
|
1
|
دیالیزA,B,C) (
|
121 ستاره دار
|
ICU ( A,G,B )
|
24
|
پوست
|
9
|
اورژانس
|
13 ستاره دار
|
داخلی مردان
|
36
|
مسمومیت
|
19
|
مجموع
|
197 تخت بستری
|
عنوان خدمات اصلی بیمارستان
ردیف
|
عنوان
|
ردیف
|
عنوان
|
1
|
آنژیوگرافی
|
4
|
هولتر مانیتورینگ
|
2
|
اکو ، تست ورزش
|
5
|
فتوتراپی
|
3
|
آزمایشگاه
|
6
|
اعمال سرپائی پوست
|
7
|
تصویر برداری( رادیوگرافی سونو گرافی و CTscan )
|
رسالت Mission
ارائه خدمات آموزشی، تشخیصی، درمانی و پژوهشی سلامت محور با بالاترین کیفیت
چشم انداز Vision
ما برآنیم تا پنج سال آینده ( 1408 ) با تکیه بر الطاف الهی و سرمایههای ارزشمند انسانی در شمار یکی از مجهزترین و بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در منطقه شمال غرب کشور در بین بیمارستانهای همتراز قرار گیریم.
بیانیه مأموریت Mission Statement
مرکز آموزشی و درمانی آیتا... طالقانی ارومیه به عنوان یک بیمارستان دولتی دانشگاهی با هدف تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت آحاد جامعه و گیرندگان خدمت، با تکیه بر دانش و فناوری روز و با بهرهگیری از اساتید مجرب و کارکنان کارآمد و دلسوز در زمینه ارائه خدمات سلامت فعالیت مینماید. این مرکز به پذیرش بیماران از سراسر استان و کشورهای همسایه اقدام نموده و با ارائه خدمات آموزشی، تشخیصی، درمانی و انجام پژوهشهای کاربردی و تربیت دانشآموختگان علوم پزشکی نقش مؤثری در ارتقاء سلامت جامعه ایفا می نماید. در این راستا ایمنی، امنیت و رضایت بیماران، فراگیران و کارکنان را همواره مد نظر قرار میدهد.
ارزشها Values
- ارائه خدمات (تشخیصی، درمانی، آموزشی و پژوهشی) مبتنی بر شواهد علمی
- پایبندی به موازین اخلاقی و حرفهای (رعایت منشور حقوق بیماران کارکنان و فراگیران مرکز)
- حفظ کرامت انسانی
- عدالت محوری
- افزایش تعهد سازمانی کارکنان
- پاسخگویی توام با انتقادپذیری
-
معرفی واحد بهبود کیفیت
برنامه های مهم مرکز
الف – ارتقای رهبری و مدیریت
- تقویت مدیریت پیشگیری و ایمنی در بیمارستان با برنامه های مشخص نظارت میدانی تیم ایمنی بیمار
- اولویت بخشی و بازنگری مستمر برنامه های ارتقای ایمنی بیمار
- شناسایی مشکلات ایمنی بیمار و اصلاح میدانی تهدیدات
- تحلیل شاخص های ایمنی بیمار
- بهبود مستمر فرایند ها و تدوین برنامه بهبود کیفیت
- تقویت فرایند های پیشگیری خطا و قصور پزشکی
- مدیریت و کنترل بهینه مستندات اعتبار بخشی و یکپارچه سازی سازی مستندات کیفی
- بازنگری و بهبود استقرار استاندارد ها پیش از ارزیابی نهایی
- کاهش بروز آسیب به بیماران و مراجعین و کارکنان و کاهش خسارات مالی ناشی از بروز حوادث و بلایا
- کاهش خطرات ناشی ازآتش سوزی
- برقراری بی وقفه و سالم سیستم های تاسیسات و تجهیزات در محیطی امن
- برقراری بی وقفه و سالم سیستم های الکتریکی و کاهش خسارات مالی ناشی از حوادث
- افزایش ظرفیت و آمادگی بیمارستان جهت مقابله با حوادث
مدیریت اطلاعات سلامت
- حفظ محرمانگی اطلاعات و شرایط و معیارهای دسترسی به بیماران
- اطمینان از مدیریت طراحی و به روز رسانی فرم های بیمارستانی
- کسب اطمینان از ثبت کامل داده ها در پرونده پزشکی
- کاهش کسورات بیمه ای ناشی از عدم تکمیل پرونده
- اطمینان از سیستم های بایگانی نگهداری و بازیابی و امنیت مدارک پزشکی
- کاهش زمان پزیرش و ترخیص
- یکپارچه نمودن در ثبت داده های بیمارستان
- رعایت استانداردهای IT
- حصول اطمینان از احراز قابلیت سیستم اطلاعات بیمارستانی
- توسعه و استقرار پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان
- کسب حد نصاب مطلوبیت لازم در شاخص های کیفی مورد نظر اعطای گواهی سپاس
- حفاظت داده های سیستم اطلاعات
تجهیزات پزشکی
13- مدیریت برنامه ریزی ، پایش و ارزیابی عملکرد تجهیزات پزشکی
- بهبود کیفیت خدمات و ارتقای ایمنی بیماران در ارائه خدمات وابسته به تجهیزات پزشکی
بهداشت محیط
- اطمینان از عملکرد مناسب سیستم گندزدایی
- حفظ سلامت کارکنان در معرض خطر و حفاظت پرتویی
- پیشگیری از بروز بیماریهای منتقله از راه مواد غذایی
- ارتقاء وضعیت بهداشت محیط بیمارستان
- ارتقای سطح سلامت جامعه و محیط زیست
مدیریت پسماند
- مدیریت صحیح پسماند های بیمارستان به منظور ارتقاء سلامت و ایمنی و کاهش خطرات
- مدیریت تفکیک در مبدا پسماند های پزشکی
مدیریت استریلیزاسیون
- اطمینان از عملکرد استریلیزاسیون به منظور ارتقای ایمنی
- پیشگیری از آلودگی مجدد وسایل استریل از طریق نگهداشت ایمن و تحت کنترل
- رهگیری و بازخوانی لوازم استریل به صورت برنامه ریزی شده
مدیریت رختشویخانه
- پیشگیری از انتقال و انتشار آلودگی و عوامل بیماریزا
- کنترل عفونت و جلوگیری از انتشار آلودگی
- ارتقاء وضعیت بهداشت محیط و بهداشت فردی در رخشویخانه
- اطمینان از صحت عملکرد تاسیسات و تجهیزات و ماشین آلات واحد رختشویخانه
بهداشت حرفه ای و سلامت کارکنان
- پیشگیری از بروز بیماریهای ناشی از کار
- ارتقاء سطح سلامت وکارایی کارکنان
- کسب آمادگی مقابله با شرایط خطر
- جلب مشارکت کارکنان و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشتی در محیط کار
ب - ارتقای شاخص های بالینی مراقبت و درمان
- استقرار استانداردهای عمومی اعتبار بخشی با تاکید بر استانداردهای ایمنی
- بازنگری و بهبود فرایند ها بر اساس ارزیابی مستمر میدانی ایمنی بیمار
- اجرای طرح و مراقبت و درمان با توجه به وضعیت بیماران
- ارتقای سلامت بیماران از طریق اجرای برنامه های خود مراقبتی و بازتوانی
- استقرار و اجرای استاندارد های اعتبار بخشی محور مراقبت ودرمان
- استقرار استانداردهای اختصاصی اعتبار بخشی محور حاد و اورژانس
در حیطه های
خدمات دارویی
- کسب اطمینان از دسترسی بیماران به دارو های حیاتی و ضروری
- مدیریت بهینه انبارش دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی
- کاهش خطا های دارویی و ارتقای ایمنی بیماران
- مدیریت اقتصاد درمان و داروی بیمارستان
خدمات آزمایشگاه
- ارتقای ایمنی بیماران در مراحل تشخیص و درمان های متعاقب آن
- مدیریت کیفیت آزمایشگاهدر تمام مراحل زیر ساخت و فایند های تشخیصی آزمایشگاه
- اطمینان از کیفیت نتایج آزمایشات
- ارتقای ایمنی بیماران پرخطر
مدیریت تصویر برداری
- ارتقاء کیفیت تضمین ایمنی بیماران و کارکنان و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات
- کسب اطمینان از ایمنی کارکنان و بیماران
پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی
- ارتقای سلامت بیماران
- کاهش میزان هزینه های درمانی و مدت اقامت بیماران
- ارتقای ایمنی کارکنان
- کاهش خطرات انتقال میکرو ارگانیسم ها در بیمارستان
- کاهش مقاومت میکروبی
ج- ارتقای شاخص های حمایت از گیرنده خدمت
- افزایش رضایتمندی بیماران
- افزایش میزان رضایتمندی همراهان
- رعایت حقوق گیرنده خدمت
برنامه ارتقای کیفیت آموزش بالینی مرکز:
- ارتقای سطح توانمندی علمی اعضای هیئت علمی، فراگیران و کارکنان شاغل در رده های آموزشی – درمانی
- فراهم سازی زمینه و تسهیلات لازم برای ایجاد انگیزه بیشتر در اعضای هئیت علمی
- بهبود نظام ارزیابی و ایجاد انگیزه در فراگیران و اعضای هیئت علمی
- بکارگیری نظرات و پیشنهادات و نقش مشارکتی فراگیران در طراحی سیستم آموزشی
- بکارگیری نظرات و پیشنهادات نیروهای مرکز در طراحی فرآیندهای آموزشی
- بکارگیری نیروهای هیئت علمی جدید و متنوع
- ارتقاء بخشهای آموزشی مرکز متناسب با فراگیر
- برنامه ریزی منسجم در خصوص تامین فضای مناسب و ضروری آموزشی بیمارستان
- برنامه ریزی مناسب در جهت تجهیز کلاسهای آموزشی متناسب با تکنولوژی آموزشی مدرن
- برنامه ریزی در جهت تعامل با مراکز دولتی و غیردولتی هماهنگ با پیشرفتهای بروز تکنولوژیک
- برنامه ریزی جهت تامین نیاز آتی مرکز به هیئت علمی جدید از طریق فراخوان جذب هیئت علمی و جذب نیروهای جدید در جهت ایجاد بخشهای بالینی و رشته های جدید
- برنامه ریزی عملیاتی مرکز در راستای مقابله با مشکلات آموزشی پیش بینی نشده
- اصلاح و شفاف سازی قوانین آموزشی و پژوهشی
- برنامه ریزی جهت شناسایی امکانات و تجهیزات جایگزین جهت آموزش فراگیران
- برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از فضاهای موجود مرکز از جنبه آموزشی