برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

 

 

     

     

 

 

  دریافت مطلوب خدمات سلامت در بیمارستان حق بیمار است

  • خدمات سلامت باید شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها ، اعتقادات فرهنگی و مذهبی بیمار باشد.
  • خدمات سلامت ضمن منصفانه و صادقانه بودن  باید در حد امکان عادلانه ، سریع و فارغ از هر گونه تبعض باشند .
  • خدمات سلامت باید مبتنی بر دانش روز و منافع بیمار بوده و با استفاده از امکانات و شرایط مناسب انجام شوند.
  • خدمات سلامت باید متناسب با وضعیت و ویژگی های بیمار (کودک ، سالخورده ، نا توان ، معلول و ...) ارایه شوند
  • خدمات سلامت باید با در نظر گرفتن متغیرهایی چون زبان ، سن و جنس گیرندگان خدمت ارایه شوند.
 

      تمامی اطلاعات مربوط به فرایند درمانی باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد

  • هزینه های درمان و نحوه استفاده از خدمات بیمه های پایه و تکمیلی باید در اختیار بیمار قرار گیرد
  • نام ، مسئولیت و رتبه حرفه ای اعضای گروه پزشکی مربوطه و نحوه ی دسترسی به آنها باید به بیمار اطلاع رسانی شود.
  • روش های تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن باید برای بیمار تشریح شوند.
  • در خصوص بیماری و تکالیف بیمار و خانواده او باید آموزش های لازم ارایه شود .
  • بیمار می تواند به کلیه اطلاعات ثبت شده در پرونده بالینی خود دسترسی داشته باشد و تصویر آن را دریافت نماید.
 

      حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات درمانی باید محترم شمرده شود

  • بیمار در چارچوب ضوابط می تواند پزشک معالج و بیمارستان ارایه دهنده خدمات درمانی را انتخاب کند
  • بیمار می تواند در صورت امکان از پزشک دوم به عنوان مشاور استفاده نماید
  • انتخاب و تصمیم گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه ، مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی و جامع باشد.
  • در صورت نبود وضعیت اورژانسی بیمار می تواند در خصوص قبول و یا رد روش درمان پیشنهادی تصمیم گیری نماید
  • در صورت عدم وجود خطر و باید به بیمار مهلت مناسب جهت تصمیم گیری های لازم داده شود
 

      کارکنان بیمارستان باید نسبت به بیمار رازدار بوده و حریم خصوصی او را رعایت کنند 

  • رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است.
  • تا حد ممکن می بایست امکانات لازم جهت رعایت حریم خصوصی بیمار در اختیار او قرار گیرد.
  • فقط گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار می توانند به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشند.
  • بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات ، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد .
  • امور خصوصی بیماران ناتوان باید توسط کارکنان همگن و افراد معتمد بیمار انجام شود.
 

        دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است

  • در صورت درخواست بیمار و خانواده او ، باید روش اعلام شکایت و مراجع رسیدگی کننده به ایشان معرفی شوند.
  • مراجع رسیدگی کننده در اسرع وقت شکایت را بررسی و بیمار را از نتیجه اقدامات مطلع خواهند نمود .
  • در تمامی مراحل رسیدگی به شکایت ، مداوی بیمار بدون وقفه و اختلال ادامه خواهد یافت.
  • هر گونه تضییع حقوق و یا خسارت مادی و معنوی وارده به بیمار برابر حکم مراجع رسیدگی کننده جبران خواهد شد .
  • چنانچه بیمار در ارتباط به هر دلیلی قادر به تصمیم گیری نباشد هر گونه تصمیم گیری در خصوص اعمال حقوق بیمار بر عهده تصمیم گیرنده قانونی جایگزین خواهد بود.

 

 

تنظیمات قالب