
دریافت مطلوب خدمات سلامت در بیمارستان حق بیمار است
- خدمات سلامت باید شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها ، اعتقادات فرهنگی و مذهبی بیمار باشد.
- خدمات سلامت ضمن منصفانه و صادقانه بودن باید در حد امکان عادلانه ، سریع و فارغ از هر گونه تبعض باشند .
- خدمات سلامت باید مبتنی بر دانش روز و منافع بیمار بوده و با استفاده از امکانات و شرایط مناسب انجام شوند.
- خدمات سلامت باید متناسب با وضعیت و ویژگی های بیمار (کودک ، سالخورده ، نا توان ، معلول و ...) ارایه شوند
- خدمات سلامت باید با در نظر گرفتن متغیرهایی چون زبان ، سن و جنس گیرندگان خدمت ارایه شوند.
تمامی اطلاعات مربوط به فرایند درمانی باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد
- هزینه های درمان و نحوه استفاده از خدمات بیمه های پایه و تکمیلی باید در اختیار بیمار قرار گیرد
- نام ، مسئولیت و رتبه حرفه ای اعضای گروه پزشکی مربوطه و نحوه ی دسترسی به آنها باید به بیمار اطلاع رسانی شود.
- روش های تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن باید برای بیمار تشریح شوند.
- در خصوص بیماری و تکالیف بیمار و خانواده او باید آموزش های لازم ارایه شود .
- بیمار می تواند به کلیه اطلاعات ثبت شده در پرونده بالینی خود دسترسی داشته باشد و تصویر آن را دریافت نماید.
حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات درمانی باید محترم شمرده شود
- بیمار در چارچوب ضوابط می تواند پزشک معالج و بیمارستان ارایه دهنده خدمات درمانی را انتخاب کند
- بیمار می تواند در صورت امکان از پزشک دوم به عنوان مشاور استفاده نماید
- انتخاب و تصمیم گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه ، مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی و جامع باشد.
- در صورت نبود وضعیت اورژانسی بیمار می تواند در خصوص قبول و یا رد روش درمان پیشنهادی تصمیم گیری نماید
- در صورت عدم وجود خطر و باید به بیمار مهلت مناسب جهت تصمیم گیری های لازم داده شود
کارکنان بیمارستان باید نسبت به بیمار رازدار بوده و حریم خصوصی او را رعایت کنند
- رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است.
- تا حد ممکن می بایست امکانات لازم جهت رعایت حریم خصوصی بیمار در اختیار او قرار گیرد.
- فقط گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار می توانند به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشند.
- بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات ، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد .
- امور خصوصی بیماران ناتوان باید توسط کارکنان همگن و افراد معتمد بیمار انجام شود.
دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است
- در صورت درخواست بیمار و خانواده او ، باید روش اعلام شکایت و مراجع رسیدگی کننده به ایشان معرفی شوند.
- مراجع رسیدگی کننده در اسرع وقت شکایت را بررسی و بیمار را از نتیجه اقدامات مطلع خواهند نمود .
- در تمامی مراحل رسیدگی به شکایت ، مداوی بیمار بدون وقفه و اختلال ادامه خواهد یافت.
- هر گونه تضییع حقوق و یا خسارت مادی و معنوی وارده به بیمار برابر حکم مراجع رسیدگی کننده جبران خواهد شد .
- چنانچه بیمار در ارتباط به هر دلیلی قادر به تصمیم گیری نباشد هر گونه تصمیم گیری در خصوص اعمال حقوق بیمار بر عهده تصمیم گیرنده قانونی جایگزین خواهد بود.